Hírek
2011. December 08. 14:38, csütörtök |
Belföld
Forrás: mno.hu - Fotó: Béres Attila, Magyar Nemzet
Miért lett ilyen a Margit híd?
Mondhatjuk, hogy a híd ötödik állapota sosem volt állapot.
Viszont ha a tervezőknek igaza van és a helyes utat választották a múlt megidézésével, akkor egy generáció múlva senki nem fogja tudni, hogy ez nem is az eredeti híd.
A villamosról sokáig lehetett látni a sávok alatti hídszerkezetet, aztán letakarták egy nagy fémlemezzel. Később, mikor már megkaptuk az egyik járdát, és meg is lehetett állni egy pillanatra, nézegettem az új korlátot, a felbukkanó ferde kereszteket. És erőltettem az emlékezetemet, hogy is volt ez. Nem rémlik ilyesmi. Ilyen magas, tömör volt a mellvéd? És miért szélesedik ki a járda a hídfőknél? És ó, jaj, hová lett középről a terasz? Helyette obeliszkek, meg mindenhol kandeláberek. Olyan friss minden, hogy ropog, mégis réginek akar látszani. Jó ez egyáltalán?
Végiggondolva be kellett látnom, nem egyszerű műfaj ez, a tervezéshez sok volt a szempont, és kevés a kapaszkodó. Gondoljuk csak végig: ez a híd 1873-ban épült és egyszerűnek szánták, hogy ne konkuráljon a Lánchíddal. Akkoriban azonban még gyárból sem tudtak egyszerűt csinálni, nemhogy hídból, így érthető, hogy mára műemlék lett. A felépítése óta viszont annyiszor átváltozott már, hogy az sem egyértelmű, mit hívunk Margit hídnak, mi az, ami műemléki védelmet kapott. Az eredeti híd, ami csak kétszárnyú volt? Vagy védett a harmadik, szigeti ág is, ami 1900-ban készült? ’37-ben megszélesítették a hidat, az is ide számít? És mi legyen a vasbeton útpályával, ami a II. világháború után került rá? És akkor még nem beszéltünk a hetvenes években a budai hídfőben kialakított aluljáróról.
Nem lehetett egyszerű a tervezőknek, mikor el kellett döntsék, mit őrizzenek meg, mit vessenek el. Ráadásul csak fokozhatta a problémát, hogy a feladat nem egyszerű felújítás volt, hanem korszerűsítés, átalakítás is, azaz megint új állapot tervezése. Kellett például teljesen új kerékpárút, amitől a híd megint szélesebb lett. Keskenyek voltak a lehajtósávok is. A villamosvezeték leszakadt, mert a járdán álló oszlopokról voltak középre függesztve. A híd közepén lévő aluljáróban nagyon alacsony volt a belmagasság. A beton útpálya sérült volt, a repedésekben lefolyó víztől a híd tartószerkezete tönkrement. Ezekhez kell hozzávenni, hogy az állapot, amihez hozzá kellett nyúlni, az összes korábbi közül a legegyszerűbb kialakítású volt, hiszen a háború utáni helyreállításnál nem volt más szempont, mint hogy a híd gyorsan újra használható legyen.
Most azonban valamiért minden résztvevő bizonyítani akart. Az átalakítás főbb elveit a városüzemeltetési osztály szabta meg, a tervezést végig figyelemmel kísérte és ellenőrizte a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal. A KÖH kérése volt, hogy az eredeti állapotot vegyék alapul az új betervezett térelemeknél. Így szűnt meg a híd közepén az aluljáró, és vele együtt a lépcsőforduló terasza is, és így kerültek vissza az obeliszkek. A hídfőknél lévő kiszélesedett járda nem más, mint a régen is ott állt vámházak alapjainak a visszaépítése. A villamosvezeték tartóoszlopai a régi kandeláberek megduplázott másolatai, kár, hogy a járdán nem ugyanez ismétlődik. A hídkorlát is olyan, mint az eredeti volt, a kerékpárút korlátja viszont új elem, ami nem igazán illeszkedik a többihez. A felhasznált díszítések, beleértve a koronákat is, szintén szerepeltek az eredeti hídon. A főtartók közé betett új andráskeresztek is olyanok, amilyenek száznegyven éve voltak. Építészetileg egyedül az problémás, hogy nem jutott pénz a pillérek szélesítésére, így az északi oldali járda konzoljai megváltoztatták a híd sziget felőli képét. Megszűnt az erős vertikális tagolás, amit a pillérek feletti előreugró mellvédek adnak a hídnak a déli oldalon. Ez utóbbi tartozik a világörökséghez, az északi oldal már nem. Elgondolkodtató, hogy ha állami beruházás esetén anyagi megfontolásból megváltozhat egy városképet meghatározó műemlék építészeti karaktere, annak milyen üzenete van.
Összefoglalásként mondhatjuk, hogy a híd ötödik állapota sosem volt állapot. Viszont ha a tervezőknek igaza van és a helyes utat választották a múlt megidézésével, akkor egy generáció múlva szinte senki nem fogja tudni, hogy ez nem is az eredeti híd. Feltéve, ha kiszélesítik a pilléreket, mert amit most észak felől látni, az annyira más, mint a déli oldal, hogy a ma születő gyerekek biztos rá fognak kérdezni, mi ennek az oka.
Ezek érdekelhetnek még
2024. November 01. 07:49, péntek | Belföld
Nagy Márton: külső tényezők húzzák vissza a magyar gazdaságot
A hazai fogyasztás erősödik, a belső kereslet és az ettől függő szektorok teljesítménye pozitív, a magyar gazdaságot külső tényezők, elsősorban a német járműipar visszaesése miatt érik sokkok
2024. November 01. 07:46, péntek | Belföld
Orbán Viktor: Magyarország egy konzervatív sziget az európai liberális óceánban
Magyarország az Európai Unió (EU) számos más tagállamával szemben nem engedte be az idegen kultúrához tartozó embereket, családbarát politikát folytat és egy konzervatív sziget az európai \"liberális óceánban\"
2024. Október 31. 07:59, csütörtök | Belföld
Közgazdász: a német gazdaság gyengélkedése jelentős mértékben fogta vissza a magyar ipari termelést
2024. Október 31. 07:58, csütörtök | Belföld
Szalay-Bobrovniczky Kristóf: temetőben járva gyújtsanak gyertyát katonaelődeink emlékhelyénél is!
A honvédelmi miniszter a Facebook-oldalán közzétett videóban kért mindenkit, csatlakozzon a kezdeményezéséhez: temetőben járva gyújtsanak gyertyát katonaelődeink emlékhelyénél is.