Hírek
2015. Június 06. 05:00, szombat |
Belföld
Forrás: MTI/MTI Fotó: Soós Lajos
Varga Mihály: elkészült az e-mobilitást támogató Jedlik Ányos Terv
Elkészült az e-mobilitás terjedését segítő Jedlik Ányos Terv, a dokumentum hamarosan a kormány elé kerül, és megkezdődik az abban foglaltak megvalósítása - közölte a nemzetgazdasági miniszter pénteken sajtótájékoztatón.
Varga Mihály Budapesten az Akadémia utcában egy elektromos autók töltésére alkalmas töltőoszlopnál - ahová elektromos autóval érkezett -, úgy vélte, minden lehetőség megvan arra, hogy az elektromobilitás versenyképes ágazattá váljon Magyarországon, és e téren az unióban is helyzeti előnye legyen az országnak.
Az előrejelzések szerint 2050-re az újonnan értékesített autók 70 százaléka elektromos, hibrid, vagy plug-in típusú jármű lehet - mondta. A miniszter fontos gazdasági érdeknek nevezte, hogy Magyarország részese legyen ennek a fejlődésnek, amelynek az ipari termelésből jelentős aránnyal részesedő magyar járműipar lehet az alapja.
Varga Mihály kiemelte: az e-mobilitás széleskörű elterjesztéséhez Magyarországon a kutatás-fejlesztési háttér is rendelkezésre áll. A Jedlik Ányos Terv azt szolgálja, hogy az unió első átfogó, koherens stratégiai dokumentuma legyen, amelyre egy e-mobilitást szolgáló fejlesztési program épülhet.
Először az ösztönző szabályozási környezetet kell létrehozni - mondta a miniszter. De ennél is fontosabb - tette hozzá -, hogy a magyar emberek is érdekeltek legyek az elektromos járművek használatában. Ezért töltőállomásokra, kedvezményekre, és versenyképes árakra van szükség. Hozzátette, komplex terv kerül a kormány elé, ami tartalmazza mindazokat direkt és indirekt ösztönzőket, szabályozási feladatokat, amelyek az elektromos közlekedés széleskörű elterjesztéséhez szükségesek Magyarországon.
Ezek közül Varga Mihály külön is felhívta a figyelmet arra, hogy most először kerül be a magyar jogrendszerbe a környezetbarát jármű fogalma. A gyakorlatban ez a zöld rendszám bevezetését jelenti.
Kifejtette, az elektromos járművekkel közlekedők számára kedvezmények is lesznek. Így például engedélyezik nekik a buszsávok használatát, útdíj és parkolási kedvezményeket kapnak, illetve kidolgoznak olyan adókedvezményeket is, amelyeket az elektromos járművek tulajdonosai vehetnek igénybe.
A miniszter elmondta, mindezek jogszabály-módosításokat tesznek szükségessé. Így például az elektromos járművek töltésének és a töltőhálózat kiépítésének támogatása érdekében módosítják a villamos energiáról szóló törvényt, felgyorsítják a töltőhálózat kiépítéséhez szükséges engedélyezési folyamatot, s módosítják a villamos energia értékesítésére vonatkozó szabályokat is, ezen belül a kereskedelmi engedélyek kiadását kívánják megkönnyíteni.
Varga Mihály emlékeztetett: a Jedlik Ányos Tervben javasolt intézkedések végrehajtása további előnyökkel is jár Magyarország számára. Így lehetővé teszi új kutatás-fejlesztési források megszerzését, új infrastruktúra-fejlesztési források igénybevételét, amelyek hozzájárulnak a munkahelyek számának növekedéséhez, és a beruházások további bővüléséhez. Emellett a tervben foglaltak megvalósításával a következő tíz évben a számítások szerint több mint 150 ezer tonna károsanyagkibocsátás-csökkentés érhető el - mondta a miniszter.
Közölte, a Jedlik Ányos Tervhez kapcsolódva várhatóan szeptember végéig alkotják meg azokat a jogszabályokat, amelyek az elektromobilitáshoz kapcsolódó útburkolati jelek és jelzőtáblák bevezetéséhez szükségesek. Emellett várhatóan ugyancsak szeptember végéig fejezik be a zöld rendszámok bevezetéséhez szükséges jogalkotói munkát. November 30-ig pedig előreláthatólag elkészülnek a lehetséges kedvezményeket rögzítő jogszabálytervezetek is.
Varga Mihály az elektromos járművek magyarországi széleskörű elterjesztést azzal is indokolta, hogy Európában a megtermelt energia 50 százalékát a közlekedésre fordítják, de ennek az energiának a 90 százalékát még mindig kőolajból nyerik. A felhasznált kőolaj 90 százaléka pedig Európán kívülről érkezik a kontinensre. Így minden felelős kormánynak tennie kell az elektromos járművek elterjesztésének gyorsításáért, így tesz a magyar kormány is - mondta, s egyúttal megköszönte a terv elkészítéséhez nyújtott segítséget a Jedlik Ányos Klaszter tagjainak.
Ezek érdekelhetnek még
2024. November 01. 07:49, péntek | Belföld
Nagy Márton: külső tényezők húzzák vissza a magyar gazdaságot
A hazai fogyasztás erősödik, a belső kereslet és az ettől függő szektorok teljesítménye pozitív, a magyar gazdaságot külső tényezők, elsősorban a német járműipar visszaesése miatt érik sokkok
2024. November 01. 07:46, péntek | Belföld
Orbán Viktor: Magyarország egy konzervatív sziget az európai liberális óceánban
Magyarország az Európai Unió (EU) számos más tagállamával szemben nem engedte be az idegen kultúrához tartozó embereket, családbarát politikát folytat és egy konzervatív sziget az európai \"liberális óceánban\"
2024. Október 31. 07:59, csütörtök | Belföld
Közgazdász: a német gazdaság gyengélkedése jelentős mértékben fogta vissza a magyar ipari termelést
2024. Október 31. 07:58, csütörtök | Belföld
Szalay-Bobrovniczky Kristóf: temetőben járva gyújtsanak gyertyát katonaelődeink emlékhelyénél is!
A honvédelmi miniszter a Facebook-oldalán közzétett videóban kért mindenkit, csatlakozzon a kezdeményezéséhez: temetőben járva gyújtsanak gyertyát katonaelődeink emlékhelyénél is.